Tomasz Makosz · Bogucice.info · Fot. Therud
"Ktoś nie śpi byś Ty mógł spać." W pewnym okresie wydawano takie książki dla dzieci z serii "Poczytaj mi mamo", które opisywały i ilustrowały zawody wykonywane w nocy. Głównie chodziło w niej o przedstawienie etosu tej zazwyczaj trudnej pracy nocnej do której nie dojechalibyśmy, gdyby nie transport miejski. Bez nocnych działań pracowników technicznych zajezdni, rano nie dojechalibyście do pracy, szkoły, przedszkola itd. Po miastach krążą autobusy, trolejbusy, metro, a szczególnie tramwaje jak w piosence z repertuaru Marii Koterbskiej.
Czy można było przyjść do roboty w długich spodniach, a wrócić w krótkich? Można było. Wystarczyło być niezbyt umiejętnym motorniczym w czasach dominacji Bremenów, Heidelbergów i eNek. Źle obsługiwane nastawniki potrafiły "rzygnąć" ogniem, a że kratki wentylacyjne były na wysokości nogawek, a ówczesne mundury wełniane… - mówi Jakub, prezes KMTM Chorzów Batory
Pierwsza zajezdnia tramwajowa w Katowicach znajdowała się przy obecnej ulicy Kościuszki na viz a viz Parku Kościuszki (Süd Park) – to obecny salon samochodowy Škoda. Po przyłączeniu Szopienic do Katowic włączona została również zajezdnia w Roździeniu, której budynki znajdują się do dzisiaj przy ulicy Bednorza. Ostatnie tramwaje wyjechały z Roździenia w 1962 roku kiedy uruchomiono nową Zajezdnię Tramwajową Bogucice w Zawodziu.
Tramwaje i pociągi nie mają kierownicy do zmiany kierunku. Utrzymują się na szynach dzięki wyposażonym w obrzeża kołom, a zmieniają trasę tylko na zwrotnicach. Mogą jechać do przodu i do tyłu. Stare tramwaje budowane były głównie jako dwukierunkowe co umożliwiało łatwą zmianę kierunku bez konieczności budowania rozległych pętli. Ostatnim tramwajem dwukierunkowym były tramwaje typu N i 4N. Od wprowadzania wozów typu 102N na Śląsku bardzo długo były tylko tramwaje jednokierunkowe wyprodukowane w chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal" obecnie Alstom Konstal.
Remont mostu w Gliwicach wymusił w 1993 roku zakup specjalnie do tego celu wyprodukowanych tramwajów dwukierunkowych 111N powstałych na bazie starych znanych 105Na, które z powodu różnych remontów wspierały katowicką komunikację w ruchu jednotorowym i wahadłowym. W Katowicach dopiero od zakupu używanych niemieckich wozów typu Düwag PT8 ochrzczonych przez wzgląd na kraj pochodzenia Helmuty pojawiły się ponownie tramwaje dwukierunkowe. Mimo dwukierunkowości Helmuty na co dzień wykorzystuje się jako jednokierunkowe.
Zobacz: www.tramwajeslaskie.pl